سید حامد علی شاه موسوی، حامی سرسخت اتحاد مسلمانان
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۳۵۴۵
خبرگزاری تحصیلات او در سنین کودکی پدر خود را از دست داد و سپس به زادگاهش چکوال نقل مکان کرد. او تحصیلات اولیه خود را از مدرسه راهنمایی کاریالا و تحصیلات دینی اولیه را نزد غلام قنبر فاضل لکنو آموخت. وی بعدها در سال 1954م، در دارالعلوم محمدیه سرقده پذیرفته شد و در آنجا ادبیات عرب، فصاحت و بلاغت، منطق، فلسفه، اصول فقه و فقه آموخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تحصیلات
او در سنین کودکی پدر خود را از دست داد و سپس به زادگاهش چکوال نقل مکان کرد. او تحصیلات اولیه خود را از مدرسه راهنمایی کاریالا و تحصیلات دینی اولیه را نزد غلام قنبر فاضل لکنو آموخت. وی بعدها در سال 1954م، در دارالعلوم محمدیه سرقده پذیرفته شد و در آنجا ادبیات عرب، فصاحت و بلاغت، منطق، فلسفه، اصول فقه و فقه آموخت. او پس از مدتی برای تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه نجف اشرف در عراق رفت.
تحصیلات حوزوی در عراق
او در سال 1956م، به توصیه فضل حسین شاه به نجف الاشرف رفت و به درس خارج مشغول شد. از جمله اساتید او می توان به سید محسن حکیم طباطبایی، سید ابوالقاسم خویی، سید روح الله موسوی خمینی، اشاره کرد.
نماینده مراجع شیعه در پاکستان
در سال 1967م، شیعیان راولپندی و اسلام آباد از سید محسن حکیم خواستند تا نمایندهای به پاکستان بفرستد. پیش از این، سید محمد سعید حکیم به عنوان نماینده به پاکستان سفر کرده بود. پس از درگذشت سید محمد سعید حکیم ، سید محسن حکیم او را به عنوان نماینده خود به راولپندی فرستاد. سید ابوالقاسم خویی ، سید روح الله خمینی ، سید عبدالله موسوی شیرازی ، جواد تبریزی، سید محمود هاشمی شاهرودی و سید محمد حسینی شیرازی نیز او را نماینده خود معرفی کردند.
رهبری شیعیان پاکستان
جعفر حسین، اولین رئیس حزب نفاذ فقه جعفریه، در 29 اوت 1983م، درگذشت. از این رو در همان سال هیئتی از بزرگان شیعه از سراسر پاکستان نزد سید حامد علی شاه موسوی رفتند و سعی کردند ایشان را نسبت به رهبری شیعیان پاکستان قانع کنند و رهبری این هیئت را ساجد علی بر عهده داشت. زمانی که او ناتوانی خود را در تصدی مقام رهبری اعلام کرد ساجد علی عبای خود را به او داد و گفت که اگر رهبری را نپذیرد ما جلوی امام علی از او شکایت خواهیم کرد. بر این اساس، وی به شرطی رهبری را پذیرفت که همه شیعیان حضور داشته باشند.
در نتیجه گردهمایی دو روزه شیعیان پاکستان در 9 تا 10 فوریه 1983م، در اسدآباد دینا جهلوم برگزار شد که بزرگترین گردهمایی شیعیان در پاکستان است. ریاست این مجمع را ضمیرالحسن نجفی و حسن زیدی بر عهده داشتند. علاوه بر این یوسف حسین لکنوی، بشیر حسین انصاری، در گردهمایی حضور داشتند. دراین گردهمایی میلیونها شیعه از سراسر پاکستان شرکت کردند.
مقابله با دیکتاتوری ضیاءالحق
زمانی که او رهبری را به دست گرفت، پاکستان با دیکتاتوری ضیاءالحق روبرو بود که در آن آزادیهای انسانی و سیاسی سرکوب شده بود و مکتب تشیع با تعصب شدید علیه خود مواجه بود. در همین حال ضیاءالحق ممنوعیت موکب های مذهبی را اعلام کرد. این ممنوعیت به معنای ممنوعیت همه دستههای عزاداری اعم از عاشورا و اجتماعات میلاد پیامبر و غیره بود.
عزاداری ماه محرم
او با امتناع از پذیرش این ممنوعیت، در اکتبر 1984م، 10 محرم را حسینی محاذ (جبهه حسین) در پاکستان اعلام کرد. شیعیان سراسر کشور به رهبری او علیه ممنوعیت موکبهای مذهبی به میدان آمدند. تظاهرات مسالمت آمیز در شهرها شروع شد و سلسله دستگیریها شدت گرفت.
در این مدت دو نفر صفدرعلی نقوی و اشرف علی رضوی بر اثر خشونت حکومت کشته شدند که بر اثر آن تحرکات حسینی محاز قوت گرفت. در نتیجه انتخابات غیرحزبی، محمد خان جونجوبه عنوان نخست وزیر انتخاب شد. با روی کار آمدن دولت او، مذاکرات با جنبش نفاذ فقه جعفریه آغاز شد و سرانجام در 21 می 1985، توافقی تاریخی بین مکتب تشیع به ریاست موسوی و دولت حاصل شد که از آن به عنوان قرارداد موسوی جونجو یاد می شود. بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شد موکبها و دستههای شهادت امام حسین علیه السلام و میلاد نبی اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) از ممنوعیت دولتی مستثنی شوند. و جنبش حسینی محاذ پیروز شد.
مقابله با تروریسم
فرمول صلح موسوی یک طرح پاکستانی برای مقابله با تهدید تروریسم است که در سال 1997م مطرح شد.
او این فرمول را ارائه کرد. تقریباً تمام مراحل توصیه شده در این فرمول توسط سیاستهای ضد تروریسم دولت پاکستان اتخاذ شد. برنامههایی مانند سیاست امنیت داخلی ملی (NISP) و برنامه اقدام ملی پاکستان (NAP) از جمله این نمونهها هستند.
فرمول صلح موسوی شامل شرح مفصلی از ریشه ها و علل ریشه ای تروریسم بود. همچنین استراتژی دقیق و اقدامات لازم برای ریشه کن کردن تروریسم از پاکستان را ارائه کرد. این فرمول توسط رهبران TNFJ تاج الدین حیدری، سید مظهر علی شاه، سید شجاعت علی بخاری، قمر زیدی، به دیوان عالی ارائه شد .
درگذشت
او در 24 جولای 2022 در سن 92 سالگی در اسلام آباد درگذشت.
منبع: تقریب
کلیدواژه: رهبری شیعیان پاکستان سید ابوالقاسم خویی سید محمد سعید حکیم عنوان نماینده فرمول توسط تحصیلات حوزوی سید محسن حکیم سید روح الله نماینده خود زمانی که او الله موسوی تحصیلات او اسلام آباد مکتب تشیع ساجد علی بر عهده بر اثر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای دعوای هوشنگ ابتهاج با رهبر حزب توده
کتاب پیر پرنیان اندیش، جمع آوری خاطرات هوشنگ ابتهاج توسط میلاد عظیمی و عاطفه طیه است که در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات سخن منتشر شد. هوشنگ ابتهاج در این کتاب به خاطرات خود در مواجهه با سوالات گردآورندگان میپردازد.
به گزارش انتخاب، این کتاب در دو جلد و بیش از هزار صفحه منتشر شده است. در ادامه بخشهایی کوتاه از این کتاب را با هم میخوانیم.
به آذین و تشکیلات اتحاد دموکراتیک مردم ایران(اتحاد دموکراتیک مردم ایران، تشکیلاتی سیاسی بود که در مهر ماه ۱۳۵۷ توسط محمود اعتمادزاده (به آذین) تشکیل شد. این تشکیلات پس از انقلاب نیز به فعالیت خود به موازات حزب توده ادامه داد و با دستگیری به آذین، فعالیت آن پایان یافت.)
-ترجمههای به آذین رو میپسندین؟بله زبان فاخر درخشانی داره، ولی تو اولین ترجمۀ جدیش ژان کریستف، جلد اول و نصفی از جلد دوم ترجمه معیوبه یعنی زمانهای افعال زمانهای فرانسویه مال زبان فرانسه است. مثلاً ما میگیم من دیدم که میاومد، ولی ترجمه به آذین نادرسته و این زمانها فارسی نیست
-بهترین ترجمه به آذین به نظر شما کدومه؟جان شیفته به نظرم خیلی ترجمۀ عالی داره زبان آراسته واقعاً درخشان، طبری میگفت اگه رومن رولان زنده بود حظ میکرد کار ترجمه به آذین یک بازآفرینی از جان شیفته به زبان فارسی در اومده طبری اصلشو هم خونده بود و میگفت کار به آذین ترجمه نیست بازآفرینیه یا اون کتاب اولن اشپیگل نوشتهٔ شارل دو کوستر ترجمه فوقالعاده درخشانی داره. خیلی پرکار بوده به آذین
- آقای به آذین به موسیقی هم علاقمند بود؟بله حتی تو وصیت نامهاش نوشته که به آداب مسلمانی مراسم کفن و دفن منو انجام بدین و بی سر و صدا جایی خاک، کنین در مسجد و خانقاه برای من مراسم نگیرین اگه دوستان و اقوام خواستن از من یادی بکنن دور هم جمع بشن و موزیک گوش کنند.
-استاد شما در جریان کار تشکیلات اتحاد دمکراتیک مردم ایران بودید؟ببینید تا اونجا که یادمه به آذین پیش از انقلاب این تشکیلات درست کرد، ولی بعد از انقلاب نمیدونم چی شد که به روز به آذین به من زنگ زد. از طرز حرف زدنش فهمیدم یه چیز غیر عادیه گفت: سایه فلان روز ساعت چهار بعد از ظهر بیا خونه ما. خُب ما همچین مناسباتی با هم نداشتیم ما هر روز همدیگه رو میدیدیم. وقتی تعیین میکنه فلان روز بیا لابد یه قرار غیر عادیه من هم حدس زدم که باید یه چیز سیاسی باشه. من قبل از ساعت چهار رفتم به خونهاش و نشستیم و حرفهای معمولی مونو زدیم. بعد کیانوری اومد و یه نفر دیگه هم اومد اونجا حرف اتحاد دمکراتیک و مطرح کردن که قرار بود یه تشکیلات دمکراتیک بی ارتباط با حزب توده ایران باشه.
من به کیانوری گفتم اصل این کار خیلی خوبه و تعدد احزاب مفیده و حتی برای مصلحت کار هم خوبه و اونهایی که نمیخوان تند و تیزیهای حزب سیاسی رو داشته باشن یه جای دمکراتیکی هست که میتونن اونجا سر یه مسائلی باهم توافق بکنن این فکر خوبیه، ولی شما بد عمل کردین به گمان من شما یعنی کیانوری، این اتحاد دمکراتیک و تشکیل دادین و بعد بدترین آدمو برای این کار گذاشتین آقای به آذین پرچم حزب توده ایرانه؛ شما این آدم بی اینکه از حزب توده ایران بریده باشه، آوردین که یه تشکیلات مستقل راه بندازه؛ خُب همه میخندن. مردم کـه بـاور نمیکنن این فقط جعلی بودن و ریا رو نشون میده.
کیانوری تند شد و گفت حالا رفیق ما سایه میخواد رفیق ما، به آذین رو به ما معرفی کنه! گفتم نه آقا من نمیخوام به آذین به شما معرفی کنم؛ آقای به آذین احتیاجی به معرفی من نداره من میگم بد انتخاب کردین. معنای حرف من این بود که شما این تشکیلاتو راه انداختین دیگه گفت: ما اینجا جمع شدیم راجع به اتحاد دمکراتیک صحبت بکنیم. پس تو چرا اگه موافق نیستی اینجا هستی؟ من دیگه منفجر شدم لبخند میزند و برگشتم به آذینو نگاه کردم گفتم: ایشون به من تلفن کرد و از نداده که من خواهش کرده ساعت چهار بعد از ظهر بیام اینجا و به من توضیح هم قضیه چیه. من خیلی خوشحال میشم پاشم برم. کیا گفت که نه من که مقصودم این نیست و حالا ما نشستیم و داریم حرف میزنیم. من تا آخر جلسه اخم کردم و ساکت نشستم (اخم مبارک را هم تقلید میکند به خنده میافتیم و تمام مدت این طوری نشستم کمی پشت به کیانوری) و دیوارو نگاه کردم.
آقای عظیمی عزیز اگه شما به کسی احتیاج نداشته باشین و طمع به چیزی نداشته باشین همیشه میتونین حرفتونو بزنین.
- استاد ارزیابی تون از این تشکیلات چیه؟به نظرم یه خطای محض بود... به آذین هم باورش شده بود و همه نیروشو برای این اتحاد دمکراتیک گذاشته بود اصلاً در قالب یک رهبر قرار گرفته بود...
کانال عصر ایران در تلگرام